Şehrimizde bu günden itibaren geçerli olmak üzere toplu taşıma ulaşım ücretlerine zam yapıldı. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından, toplu taşıma, şehir içerisinde çalışan bir aracın akaryakıt giderleri, şoför maaşı, SGK giderleri, araç onarım bakım giderleri, zorunlu taşıt sigortası ve kasko giderleri vb. kalemlerindeki artıştan dolayı toplu taşıma fiyat tarifesinde artışa gidildiği duyuruldu. Yalnız anlayamadığım yapılan fiyat artışına sebep gösterilen akaryakıt giderleri, şoför maaşı, SGK giderleri, araç onarım bakım giderleri, zorunlu taşıt sigortası ve kasko giderleri) kalemlerine ne zaman zam geldi.
Zam geldi de bizim mi haberimiz yok?
Şehrimizde ulaşım hususunda uygulanan politika başarısızlık üzerine başarısızlık yaşıyor. Bu durumun maddi ve manevi külfetini maalesef ki halkımız çekiyor. Kaldırılan dolmuşlar düşünüldüğünde, otobüslerin yolcu taşıma kapasitesi hemen hemen iki katı iken nasıl olurda kendi masrafını kurtarmaz ve artışa gidilir. Ayrıca dolmuş duraklarının satın almanın fahiş fiyatlarını da henüz unutmadık. Çok ciddi bir yatırım aracı olarak düşünülürdü kaldırılan dolmuş durakları. Zaten yolcu yok denilemez çünkü 60 Binişlik abonmanın yetersiz kaldığı gerekçe gösterilerek 90 binişlik yeni bir tarifeli sisteme geçildiği de aynı zam kararında alınmış bir başka karardır. Bu arada yolcuların şikâyetlerinin de otobüslere fazla yolcu alması olduğu halde. Ayrıca otobüslerin en yoğun olduğu saatler (sabah ve aksam işçi ve öğrenci giriş çıkışları) üst üste istiflemeye çalışılan yolcular bırakın ayakta yolcu almayı bu saatlerde otobüslerde nefes almak bile bir mucize olduğu halde.
Ulaşım Hizmetleri Daire Başkanlığının daha önceden yerel gazetelere yapış oldukları röportajları dikkate aldığımızda yapılan zammın Kanunla belirlenmiş 65 yas üstü, gaziler, şehit yakınları ve bir kısım devlet memurlarına sağlanan istisna ile otobüslere bedava binenlerin mali külfeti üzerine bir artışa gidildiği kanısı uyanıyor bizlerde ki eğer durum böyle ise de bu da hakkaniyet ilkesine aykırı, birileri ücretsiz binecek diye bunun mali külfetini diğer yolculara yüklemek her şeyden önce etik olmaz. Ayrıca bu uygulama Halk otobüsleri ile belediye otobüslerinde daha önceden de vardı. Tüm illerimizde de uygulanmaktadır.
Kısacası ulaşım konusunda rekabetin ortadan kaldırılması ve tekel oluşturulması hem verilen hizmetin kalitesini düşürdü hem de her kesimde memnuniyetsizlik yarattı. Otobüs sahibi kazanmadığından, Şoför yoğun çalışma saatinden, yolcular ise otobüslere alınmamaktan,(Elinizde çanta poşet veya çocuk arabası var ise ya da yaşlı iseniz vb.) alınsalar dahi ayakta ve tıklım tıklım seyahat ettiklerinden şikâyetçiler. Diyeceksiniz hiç mi, memnun olan yok tabi ki var. Ulaşımda kullanılan Kahraman kart sağlayıcısı şirket, tam Kahramankart satış bedeli KDV dâhil 6 TL, İndirimli ve serbest kart satış bedeli 10 TL iken ve bu kartların yılda bir kez yenilenmesi gerektiği de düşünüldüğünde memnun olan tek taraf oluyor.
Her şeyi bir kenara bırakalım yapılan yüzde 16- 17’lik artışı neye göre belirlediler. Enflasyon mu fırladı? devalüasyon mu oldu? Hatta faiz oranlarının düştüğü bir tarihte yapılan zam sizce de çok değil mi? 65 Yaş üstü, Resmi kıyafetli bazı memurlar, Şehit ve gazi yakınları, dul ve yetimler, ücretsiz, öğretmenler indirimli biniyorlarken, zaten aracı olanlarda otobüs kullanmıyorlarken yapılan artışın en çok sivil vatandaşlara (asgari ücretli) yükletiliyor olması da işin başka bir boyutu.
Olaya neresinden bakarsanız bakın durum ofsayt. Bizler ulaşımda hizmet kalitesinin yeniden sağlanacağı en azından asgari insani şartlar yerine getirileceğini, sistemin zaman içerisinde var olan sıkıntıları yok edeceği kanaatindeyken birde üstüne artışa gidilmesi ulaşımda memnuniyetsizliğin daha da artacağı kanısı oluşturmakta.
Fiyat artışının (zam) fiyat güncellemesi olarak belirtilmesi de ayrıca bir nezaket örneği olsa gerek. Aynı nezaketin devam etmesi dileklerimle…
Hoşça ve DOSTÇA kalın.